ॐख़ख़ღعيـــ سـاحـره ـــونღॐख़ख़
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

ॐख़ख़ღعيـــ سـاحـره ـــونღॐख़ख़

ولا الدنيا ولا الزمن يداوى الجروح

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

اساله شائعه

كاتب الموضوعرسالة
عيون ساحره
Admin
عيون ساحره

ذكر عدد الرسائل : 247
العمل/الترفيه : الكمبيوتر
المزاج : التصميمات

اساله شائعه Empty
مُساهمةموضوع: اساله شائعه   اساله شائعه Icon_minitime1الثلاثاء سبتمبر 18, 2007 6:52 pm

وأول سؤال يا باشا.............

بورده جيجا بايت قاطعه داتا...والكود ff

أول حاجه خدت بالي منها اللمبه بتاعة البيوس.....فلقيتها منوره علي طول

هل ده معناه إن البيوس بايظ ولا كده البيوس شغال؟؟؟

قود FF من هذا القود تنتهى مهام الكارت
يعنى كدا العيب ممكن فى الاتى
1- البيوس
2- البريسيسور او دائرة البريسيسور
3- الشيب
برجاء الفحص
انا متابع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد عثمان
الاخ العزيز احمد محمود انا اسف جدا لعدم لمتابعة ولكن كانت هناك ظروف سبق قولتهالك لكن ان شاء الله خلاص انتهت وسأعاود المتابعة ارجو التوفيق من الله
بداية احييك على هذا الموضوع الجميل بالرغم من ان هناك اخوة في المنتدى كانوا ضد فكرة شرح التيستر ولكن كان لابد من وضع شرح يوضح للأخوة المبتدئين المبادئء الأولية للتعامل مع التيستر والغازه واحييك على لفظ الغاز لإنه بالفعل ذلك التيستر يعرض اكواد احيانا الغاز وسوف اوضح ازاي .
ثانيا اسمح لي بالاضافة وذلك لما صادفته مع كارت التيستر
هناك كود A7 و D3 و D4 تلك الاكواد في بعض البورد اقول بعض وليس كل، مثل giga533 و lukistar لن تجد لها حل لآنه بالرغم من انه لاتوجد عيوب في البوردة وكل القياسات سليمة ولكن تبقى المشكلة كما هي ولكن مش كل شئء بيتعملوا صيانة بالتأكيد لازم تتصلح وكانت تلك احد الالغاز التي لم اجد ولم يجد غيري حل لها
تكلمت في هذا حتى لايعتقد بعض الاخوة المبتدئين اذا صادفتهم تلك المشكلة انها نهاية العالم

والله اعلم

A7 ان هذا القود مثلة مثل قود FF بالظبط انما بيختلف قرائة البيوس لتيستر من FF الى A7
انما D4 وايضا D3 و ايضا dd وايضا ED وايضا DP كل هذا اقواد رامات
وفى الغلاب بسبب دائرة الرمات موسفت الرامات او دريفر الرامات اى سى 8رجل او الرامة نفسة
انامتابع
1- البيوس
2- البريسيسور او دائرة البريسيسور
3- الشيب
برجاء الفحص
انا متابع

طيب بالنسبه للبروسيسور شغال

وبالنسبه لدائرة البروسيسور تقصد أنهي بالظبط؟؟؟

الترانزيستورات اللي جانب البروسيسور ولا أنهي بالضبط؟؟؟

لو بالنسبه للترانزيستورات تمت عملية قياسها فهل هناك شئ آخر تقصده؟؟

أما الشيب الذي تقصده هل هو الشيب الرئيسي intel

أم تقصد أي شيب آخر ممكن يكون مسؤول عن ذلك

أنتظر الرد ومشكور مره أخري علي هذا الموضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاءحسين
طيب بالنسبه للبروسيسور شغال

وبالنسبه لدائرة البروسيسور تقصد أنهي بالظبط؟؟؟

الترانزيستورات اللي جانب البروسيسور ولا أنهي بالضبط؟؟؟

لو بالنسبه للترانزيستورات تمت عملية قياسها فهل هناك شئ آخر تقصده؟؟

أما الشيب الذي تقصده هل هو الشيب الرئيسي intel

أم تقصد أي شيب آخر ممكن يكون مسؤول عن ذلك

أنتظر الرد ومشكور مره أخري علي هذا الموضوع

الاخ الفاضل انا مسرور جدا على النقاش
بس يازعيم قودFF يعنى مفيش كارت تيستر كدا تمام
البريسيسور سليم تمام بس المكونات الاكترونية الموجودة فى دائرة البريسيسور مثل المكثفات وظيفة شحن وتفريخ وتعمل على التننعيم وايضا الملف وينصهر عند مرور التيار ويعمل عمل الفلتر للتنقية من الشوئب وايضا الموسفت وايضا الايسهات افحص الدائرة كلها
الشيب
بصراحة ممكن اتكلم بالبلدى كدا نادرن جدا لما يكون العيب فى الشيب خذ نظرية كم مرة البريسيسور ياتلف على البوردة نادر لما نشخص ونقول بريسيسور هو التالف فالشب ما هو الة بريسيسور
فغالبا ما يكون العيب بسببة افحص دائرة الشيب كويس اى شيب المستر الفرعى عند تلف احدهم يعطنى على التيستر ff وايضا البيوس
واللة اعلم
يا باشا ده أنا اللي مسرور جدا علي نقاشك الجميل وياريت لوتديني ايميلك أو رقم تليفونك هكون سعيد جدا

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_ali12398
الاخ الفاضل انا مسرور جدا على النقاش
بس يازعيم قودFF يعنى مفيش كارت تيستر كدا تمام
البريسيسور سليم تمام بس المكونات الاكترونية الموجودة فى دائرة البريسيسور مثل المكثفات وظيفة شحن وتفريخ وتعمل على التننعيم وايضا الملف وينصهر عند مرور التيار ويعمل عمل الفلتر للتنقية من الشوئب وايضا الموسفت وايضا الايسهات افحص الدائرة كلها

بالنسبه للمكثفات يا باشا فهي سليمه.... والملف كذلك سليم....أما الموسوفت فبصراحه مش عارف تقصد أنهي قطعه اليكترونيه....

وبالنسبه للآيسيهات فعلي حد علمي أعرف إنها ليس لها قياس.....فلو تعرف طريقه تحدد إذا كانت الايسيهات سليمه أم لا أكون شاكر جدا....

ومشكور يا باشا علي المعلومات الجميله دي وعلي الموضوع الاكثر من رائع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة علاءحسين
يا باشا ده أنا اللي مسرور جدا علي نقاشك الجميل وياريت لوتديني ايميلك أو رقم تليفونك هكون سعيد جدا

بالنسبه للمكثفات يا باشا فهي سليمه.... والملف كذلك سليم....أما الموسوفت فبصراحه مش عارف تقصد أنهي قطعه اليكترونيه....

وبالنسبه للآيسيهات فعلي حد علمي أعرف إنها ليس لها قياس.....فلو تعرف طريقه تحدد إذا كانت الايسيهات سليمه أم لا أكون شاكر جدا....

ومشكور يا باشا علي المعلومات الجميله دي وعلي الموضوع الاكثر من رائع

بصراحة انا مش عاوز اشتت الموضوع الموضوع تيستر بس وان شاء الله نعمل موضوع عن الايسهات
اما مشكلتى مع بوردة اسوس فور تشتغل باور تمام والشابات بتسخن عادى ولاكن لاا تعمل وكارت التستر يظهر علية جميع الفولتات شغالة اما فى شاشة التستر لاا تظهر اى اكواد نهائى وجميع اللمبات غير الخاصة بالفولتات لا تعمل ترى ايش المشكلة بارك الله فيك وجعلة فى ميزان حسناتك

طب يوجد على الشاشة هذة العلامة --
لا لا يوجد شىء نهاائى وللمعلومة الرامة لاا تسخن مع ان الترانزوستورات الخاصة بها سلمية وحتى المكثفات
قياس الموصفت ترنزيستو الموجود بجوار البريسيسور تغزية البريسيسور
وان لايوجد نتيجة ارجو الرد وان متابع معاك بس ارجو منك اخى الكريم ان تزكر لى مفيش كود يعنى الشاشة غير مضية
http://mazzika.5forum.net

اساله شائعه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-